Guru Sejati Dan Muridnya

guru-sejati-dan-muridnya
Guru Sejati Dan Muridnya
Kitab Asal: Sheikh and His Disciples
Oleh: Muhammad Raheem Bawa Muhaiyaddeen
Keluaran: Pustaka Prabajati
Halaman: 154 mukasurat

Salam..

Guru Sejati dan Muridnya merupakan paparan nasihat seorang mursyid (pembimbing mereka yang berserah diri kepada Allah dan kembali kepada-Nya) untuk para muridnya. Apa yang seharusnya diharapkan seorang anak dalam menempuh perjalanan taubat?. Bagaimana seharusnya ia memandang perintah2 mursyidnya?. Bagaimana Sang Guru mendidiknya untuk mengendalikan hawa nafsu?. Bagaimana ia menguji muridnya, dan sejauh apa kesungguhan yang harus dipersiapkan seorang murid jika ingin dipertemukan Allah dengan seorang mursyid sejati?. Sedikit sebanyak, nasihat2 Bawa Muhaiyaddeen ini akan memberi gambarannya.

Apakah hujan akan turun setiap saat?. Tentunya tidak. Kerana itu, ketika hujan sedang turun kalian harus sungguh2 memanfaatkannya. Dengan begitu barulah kalian dapat memperolehi manfaat dari hujan. Dengan kata lain, apakah Sang Guru Sejati akan selamanya bersama kalian?. Tentunya tidak. Kerana itu, dalam waktu yang sedikit selama ia masih bersama kalian, kalian harus menanam banyak2.

Sebagaimana manusia yang belum berhasil memahami apapun tentang dirinya. Bagaimana mungkin seseorang yang belum memahami apa yang ada dalam dirinya dapat merenungkan tentang kebenaran?.

Ketika kalian terhadang oleh bahaya di hadapan kalian, kalian mundur. Ketika kalian melihat sesuatu di belkang kalian, kalian maju. Hanya ini saja yang dapat kalian lakukan. Terkadang, kalian akan terjebak di antara kedua bahaya itu. Kalian akan lari dan lari, sampai kalian tersudut. Kalian tidak tahu bagaimana caranya mengetahui apa yang mengadang di depan kalian, atau apa yang menunggu kalian di belakang. Tapi seorang ayah yang sejati tahu dan akan memperingatkan kalian. Bahkan sebelum kalian memulai perjalanan, seorang pemilik kebenaran sejati yang berpengalaman akan tahu apa saja yang menanti di depan. Dia akan mengatakan pada kalian, “Ada banyak bahaya di jalan ini. Ada banyak bahaya di jalan yang itu. Jika kalian ke arah sini kalian akan selamat.“ Dia mungkin akan berkata, “Ikutilah aku, aku akan menghantarkanmu.“ Maka kalian akan selamat.

Akhir kata suka sgt dgn kitab nie..  MySpace

Tiada Respons to “Guru Sejati Dan Muridnya”

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: