Datanglah ke Taman Rahasia.

Datanglah ke taman rahasia
Datanglah ke Taman Rahasia.
Oleh: Baha Muhayyadeen
Keluaran: Garailmu
Halaman: 169 mukasurat

Salam..

Mencari cara pemahaman atas sesuatu masalah kehidupan bukanlah sesuatu yang mudah. Sering kali kita terseret pada emosi, nafsu dan ego yang lantas dari itu membuatkan kita menjadi tidak tenteram. Dengan hadirnya untaian kisah-kisah kearifan dan kebajikan hidup yang berlandaskan cita rasa dan semangat spiritual ini , akan memboleh kita melihat segala hikmahnya.

Pelajaran Dari Burung Pelatuk.

Lihatlah di atas pohon itu. Engkau akan melihat burung yang berdada putih nan elok dengan leher berwarna merah serta bulu-bulu yang indah. Namanya adalah burung pelatuk. Lihatlah bagaimana ia menggunakan paruhnya yang aneh itu untuk mematuk-matuk kulit pohon. Tahukah kalian kenapa ia melakukan hal demikian ?. Ia sedang mencari serangga di dalam kayu.

Tidak seperti burung-burung lain, burung pelatuk dapat berjalan lurus ke atas pohon. Ia dapat berjalan ke atas dan ke bawah, hinggap dari satu sisi ke sisi yang lain, berputar dan mengelilingi batang pohon, mematuk-matuk mencari makanan. Ketika manusia hendak memanjat pohon, ia harus memeluk pada batang pohon dan memegangnya erat-erat. Tetapi burung pelatuk berjalan lurus naik, melekat pada kulit kayu. Jika burung pelatuk harus memeluk batang pohon seperti halnya manusia, maka ia tidak akan mampu untuk mematuk-matuk dan meneguk makanannya dari dalam kayu.

Tidak seorang pun dapat melakukan apa yang dilakukan oleh si burung pelatuk. Kebiasaan ini sangat jarang terlihat. Kalian tidak akan menjumpai hal yang demikian pada burung-burung yang lain.

Hikmahnya. Orang yang bijak itu bagaikan burung pelatuk dan dunia bagaikan pohon yang besar. Dengan keimanan dan ketetapan hati, seorang manusia bijak yakni insan kamil, dapat melakukan apa yang tidak sanggup dilakukan oleh orang lain. Sebagaimana burung pelatuk yang dengan mudah dapat memanjat ke atas, mematuk-matuk pada setiap titik kulit kayu. Sebagaimana dia mengelilingi dunia tanpa memeluknya. Manusia bijak mematuk-matuk dengan sifat-sifat keTuhanan dan meneguk kebenaran yang diperlukan bagi makanannya. Manusia bijak bukanlah orang yang menyandarkan kehidupannya pada pohon dunia. Dunia tidaklah sukar baginya, kerana itu dia dapat bergerak bebas ke arah mana yang ia kehendaki.

Kebanyakan manusia menjulurkan hidungnya ke segala urusan duniawi dan berusaha untuk memeluk kesemuanya. Kerana itulah mereka menemui banyak kesukaran dalam mendaki pohon dunia. Apakah kalian mengerti ?.

Burung pelatuk adalah seekor burung yang cerdas, dan manusia bijak adalah orang yang cerdas. Apabila seseorang yang tidak bijak dan cergas maka ia hanya mampu menggenggam dunia tanpa sanggup memanjatnya. Akan sulit baginya untuk meneguk kebenaran. Sulit pula baginya untuk memiliki sifat-sifat yang baik dan dapat mengenal cinta dan meraih kebebasan jiwa. Inilah sebabnya mengapa manusia sengsara dan tersungkur. Semakin kuat kalian berpegang pada pohon dunia semakin kuat pula kalian akan menderita.

Pahamkah kalian bagaimana orang bijak hidup di dunia tanpa dibuai olehnya?. Adalah mudah baginya kerana ada iman dalam hatinya. Ada keteguhan, ketenangan dan kearifan dalam dirinya. Pikirkanlah mengenai hal ini. Jikalau kalian juga belajar bagaimana melakukannya, kalian akan menjadi lebih indah dari si burung pelatuk. Tuhan akan menyematkan mahkota-Nya yang agung di atas kepalamu dan menganugerahimu dengan dua sayap kearifan dan iman. Matamu akan terlihat cantik dan hatimu akan menjadi sempurna, dan pada akhirnya nanti kalian akan meraih kedamaian.

Renungilah pelajaran dari burung pelatuk. Semoga Allah memberimu kearifan. Amin.

Akhir kata sebuah kitab yg sgt3 menarik.. MySpace

2 Respons to “Datanglah ke Taman Rahasia.”

  1. Salam,
    Buku-buku yang tuan baca sangat bermanfaat sekali.Malu pulak saya. Tuan seorang pendidik?

    • Salam..

      Sama mcm Tuan.. ana tulis mana2 buku yg ana rasa nak tulis.. ana seorang pelajar yg akan sentiasa belajar.. Insya Allah..


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: