Menjelang Ma’rifat


Menjelang Ma’rifat
Oleh: Syeikh Ahmad Ar-Rifa’y ra
Keluaran: Cahaya Sufi
Halaman: 369 mukasurat

Salam..

Sebagaimana para Sufi besar, Al-Arif illah Al-Quthub al-warits al-Muhaqqiq Syeikh Ahmad Ar-Rifa’y (512 H – 578 H), atau lebih dikenali dengan nama ar-Rifa’y yang telah menancapkan tonggak tharikat sufi yang luar biasa yang dikenal dengan tharikat Rifa’iyah. Membaca kitab ini, seakan kita diajar bagaimana memahami 40 Hadis Nabi saw dalam pandangan hakikat.

Ingatlah kepada Zat yang mendahului ingat-Nya sebelum ingatmu, dan cinta-Nya sebelum cintamu. Apapun yang kalian ingatkan tidak lain kecuali kerana ingat-Nya kepadamu, dan tidak ada cintamu kepada-Nya kecuali kerana cinta-Nya kepadamu.

Ketika aku menyangka bahawa aku telah menemukan-Nya, pada saat yang sama aku telah kehilangan Dia. Ketika aku menyangka aku kehilangan Dia, saat itu aku menemukan-Nya. Oh Tuhanku, ketika aku meninggalkan-Mu, Engkau mencariku. Ketika aku mencari-Mu, Engkau menolakku. Padahal tidak ada tempat kecuali bersama-Mu, juga tida ada kebahagian selain Engkau.

Wahai saudaraku yang mulia !. Sesungguhnya Allah swt, menjadikan segalanya dengan kepastian, dan setiap kepastian itu ada batasan, dan setiap batasan ada sebabnya, setiap sebab ada waktunya, dan setiap waktu ada ketentuannya, setiap ketentuan ada perintah, setiap perintah ada maknanya, dan setiap makna ada benarnya, setiap yang benar ada kebenarannya, dan setiap kebenaran ada hakikatnya, setiap hakikat ada ahlinya, dan setiap ahlinya ada tandanya.

Ya Allah, kasihanilah daku, kerana begitu lemahnya ketika menghadapi kehidupan yang berat, begitu bodoh dengan usaha, begitu bingung dalam mencari.

Akhir kata sebuah kitab yg penuh hikmah.. MySpace

2 Respons to “Menjelang Ma’rifat”

  1. Salam,
    Saya berminat dengan buku ini , bagaimana untuk mendapatkannya.

    Wassalam


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: