Kisah Para Wali


Kisah Para Wali
Oleh: Fariduddin al-Attar ra
Kitab Asal: Tazkirat al-Auliya
Keluaran: Thinker’s Library
Halaman: 431 mukasurat

Salam..

Kitab ini mengesahkan 38 tokoh sufi. Di kejauhan yang tidak terlihat nampaklah olehku sebuah cahaya. Aku terus menatapnya hingga aku sendirilah yang menjadi cahaya itu.

Jika aku sembunyikan kenyataan-kenyataan yang sebenarnya mengenai diriku, engkau akan mencela kepadaku. Tetapi jika kujelaskan kenyataan-kenyataan itu kepadamu, engkau tidak dapat memahaminya. Bagaimana seharusnya sikapku terhadapmu.

Bawalah kembali kekasih-Ku kemari. Ia tidak dapat hidup tanpa Aku dan tidak ada satu jalanpun yang diketahuinya kecuali jalan yang menuju Aku.

Ya Allah jangan biarkan diriku terpedaya oleh semua itu. Jangan biarkan aku puas dengan diriku sendiri tanpa mengharapkan diri-Mu. Adalah lebih baik jika Engkau menjadi milikku tanpa aku, daripada aku menjadi milikku sendiri tanpa Engkau. Lebih baik jika aku berkata-kata kepada-Mu melalui Engkau, daripada aku berkata-kata kepada diriku sendiri tanpa Engkau.

Wahai jasad yang lemah, jangan kau sangka bahawa aku menyakitimu kerana benci kepadamu.

Akhir kata sebuah kitab yg amat3 baik.. MySpace

2 Respons to “Kisah Para Wali”

  1. mantap nih………

  2. subhaannallah


Tinggalkan Jawapan

